قوانین و رویه های جاری حوزه برق و انرژی

خرید برق نیروگاه های احداث شده توسط صنایع

مصوبه وزارت نیرو درخصوص روش اجرایی خرید برق مازاد، محدودیت در مصرف و قرارداد دو جانبه برق تولیدی نیروگاه های احداث شده توسط صنایع

 

تاریخ:۱۴۰۲/۰۳/۲۸

شماره : ۱۰۰/۲۰/۲۱۱۷۹/۱۴۰۲

شركت توانیر

شركت مدیریت شبكه برق ایران

موضوع: مصوبه روش اجرایی خرید برق مازاد، محدودیت در مصرف و قرارداد دو جانبه برق تولیدی نیروگاه های احداث شده توسط صنایع

مصوبه وزیر

به منظور تأمین برق مطمئن، مستمر و پایدار بخش صنعت و معدن و در راستای اجرای مواد (۳) و (۴) قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق، موارد ذیل جهت اجراء ابلاغ می‌گردد.

۱- معاونت برق و انرژی موظف است حداكثر پس از یك ماه از ابلاغ این مصوبه با همكاری وزارت صمت و صنایع مشمول (ماده ۴ قانون مانع‌زدایی)، مطابق با مفاد قانون مذكور، برنامه‌ توسعه و بهره‌برداری از واحدهای نیروگاهی شامل نوع، ظرفیت و زمان‌بندی احداث را برای تمامی صنایع مشمول و همچنین مصارف تحت مالكیت سرمایه‌گذار احداث‌كننده نیروگاه به گونه‌ای تنظیم و ابلاغ نماید كه تا پایان سال ۱۴۰۳ حداقل ۵۰۰۰ مگاوات و تا پایان سال ۱۴۰۴ حداقل ۵۰۰۰ مگاوات دیگر به شبكه سراسری متصل شوند.

۲.معاونت برق و انرژی موظف است نمونه توافقنامه بین شركت مدیریت شبكه برق ایران، نماینده وزارت صمت، شركت برق منطقه‌ای و صنعت سرمایه‌گذار احداث‌كننده نیروگاه، شامل برنامه ‌زمان‌بندی، تعهدات وزارت نیرو و تعهدات سرمایه‌گذار را تهیه و ابلاغ نماید.

۳- شركت مدیریت شبكه برق ایران موظف است، با توجه به میزان تولید برق در شبكه سراسری، نسبت به پشتیبانی و تأمین برق واحدهای صنعتی طرف قرارداد نیروگاه های موضوع بند یك در مواقع خروج و یا محدودیت اضطراری نیروگاه‌ها در مدت زمان محدود اقدام نماید.

۴- نیروگاه‌هایی كه توسط صنایع سرمایه گذار احداث می‌شوند، مجازند، برق مازاد تولیدی خود را به سه روش فروش در بورس انرژی ، عقد قرارداد دوجانبه و فروش به شركت مدیریت شبكه برق ایران براساس مقررات وزارت نیرو، عرضه نمایند.

۵.در صورت احداث و بهره‌برداری نیروگاه توسط صنایع مشمول، مصارف تحت مالكیت سرمایه‌گذار احداث‌كننده نیروگاه، به میزان برق تحویلی به شبكه سراسری برق از شمول مدیریت مصرف در ایام ناترازی تولید و مصرف، معاف می‌باشند.

تبصره ۱: سرمایه‌گذار احداث كننده نیروگاه مجاز است برق مازاد خود را به صنایع دیگر در قالب قرارداد دوجانبه به فروش برساند. در شرایط محدودیت تأمین برق در ایام ناترازی، كل مصرف خود را از طریق واحد نیروگاهی احداث شده تأمین نماید و برق مازاد بر مصرف خود را مجاز است به صنایع خریدار برق عرضه نماید. برق مازاد از شمول اعمال برنامه‌های مدیریت مصرف معاف است.

تبصره ۲: در صورت احداث و بهره برداری نیروگاه تجدیدپذیر توسط صنایع مشمول و تزریق برق به شبكه سراسری، مصارف تحت مالكیت سرمایه‌گذار احداث‌كننده نیروگاه، متناسب با ۳/۱ (یك و سه‌دهم) برق معادل تحویلی به شبكه سراسری برق از شمول مدیریت مصرف در ایام ناترازی تولید و مصرف، معاف می‌باشند. برق معادل با در نظر گرفتن زمان تولید و مصرف برق محاسبه می‌شود.

۶- مصرف‌كنندگان صنعتی خارج از مالكیت نیروگاه‌های احداث شده توسط صنایع كه نرخ بهای برق مصرفی آنها بیشتر از متوسط نرخ تعرفه صنایع موضوع ماده (۳) قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق می‌باشد، در صورت انعقاد قرارداد دوجانبه با این نیروگاه‌ها، تا سقف متوسط موضوع ماده (۳) قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق مشمول مابه التفاوت اجرای مقررات (مطابق با رویه‌های جاری وزارت نیرو) نخواهند شد.

تبصره: مصارف تحت مالكیت احداث‌كننده نیروگاه با اعلام وزارت صمت، حداكثر به اندازه تولید نیروگاه از پرداخت مابه‌‌التفاوت اجرای مقررات موضوع این بند معاف می‌باشند.

۷- از تمامی مشتركان صنعتی (واحدهای صنعتی و معدنی سرمایه‌گذار نیروگاه و سایر مصرف‌كنندگان صنعتی طرف قرارداد با این نیروگاه‌ها) علاوه بر هزینه ترانزیت برق، آبونمان، تجاوز از قدرت (حسب مورد)، بهای انرژی راكتیو (حسب مورد)، عوارض برق و مالیات بر ارزش‌افزوده و عوارض اخذ می‌گردد.

تبصره: واحدهای صنعتی و معدنی تحت مالكیت سرمایه گذار نیروگاه، تا ۵ سال مشمول تخفیف صد‌درصدی هزینه ترانزیت به ازای برق دریافتی از نیروگاه مزبور خواهند شد.

علی اكبر محرابیان

وزیر نیرو

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *